S'ha produït un error en aquest gadget

divendres, 23 de setembre de 2011

TORNADA A L’ESCOLA



Fa anys, molts anys, la tornada a l’escola era la festa de la normalitat. S’acabava l’estiu i tornava la monotonia: Dels horaris, rutines, activitats... fins i tot semblava que la tardor ens embolcallava amb el seu mantell de poques hores de llum i primers freds de la temporada que alentien  la nostra vida tot i asserenant la voràgine estiuenca.
Ja fa anys que l’inici del curs escolar és el principi d’un calvari familiar i social. És el temps de la despesa econòmica desgavellada en llibres, roba, matrícules, material escolar i un sense fi de compres que tot i anunciades i sabudes no deixen de llançar a perdre les ja prou espatllades economies familiars. A més, ara també és el temps dels anuncis administratius sobre les intencions (a voltes malintencionades) de planificació educativa. Preparatius fets en la gran majoria dels casos per polítics allunyats de la realitat escolar, més encaminats a quedar bé davant del partit per medrar en les seues grises carreres professionals que en fer un bé a la societat. Enguany ha tocat desprestigiar els docents tot i posant en dubte el seu horari de treball.
Polítics sense escrúpols han difamat sobre l’horari docent tot i sabent que estaven contant una veritat a mitges. Els mestres i professors treballen 37 hores i mitja a la setmana (cosa que hauria de ser exemple per a tots els treballadors per poder crear nous llocs de treball en compte de fer jornades eternes i hores extra sense parar per a l’enriquiment d’uns pocs). D’eixes 37,5 hores, una part la destinen a docència directa amb alumnes (25 hores de classes en Primària i 18 en Secundària) i unes altres ( fins a 37,5h) a altres tipus de docència com puguen ser les tutories, correccions, guàrdies de patis i corredors, substitucions, preparació, formació... Qui voldria que augmentaren les hores de quiròfan del cirurgià que va a operar-lo? Ningú. Si els pares llegiren entre línies haurien de deduir que quantes menys hores impartira el docent del seu fill millor ho faria i al contrari, a més càrrega horària menys qualitat educativa. I no vull dir que els lleven hores de docència; com està, està bé. Potser en Primària n’hi ha massa hores lectives, però com que és una etapa que ningú se la pren massa seriosament no importa;  però un mestre que ha d’estar tot el dia en el mateix grup d’escolars pot acabar boig al llarg de l’any i a més, li queda poc temps per preparar unes classes que se separen mínimament del simple fet de llegir-los la cartilla. Abans de tirar-se les mans al cap els lectors, que proven a entretindre un estiu durant cinc hores al dia un grup de 20 xiquets que estiguen tancats durant unes vuit hores i que opinen en conseqüència.
El més curiós de tot és que eixos polítics difamatoris són aquells que van aprovar la ja difunta LOCE (Ley Órganica de Calidad de la Educación) amb la qual es van omplir la boca mentre parlaven de recuperar el respecte i valoració perduts pels mestres i professors (Veieu l’Exposició de motius, introducció, i el capítol II, art. 3e de la dita llei) als quals ara els tiren per terra i els refreguen pel fang de la mentida amb l’única intenció de girar en contra seua l’opinió pública. Així,  un cop els professionals escarnits, les famílies veuran bé les privatitzacions del sistema educatiu que eixos polítics tenen previst dur a terme el més aviat possible. I clar, amb l’opinió pública en contra dels docents, qui no veurà bé la privatització de l’ensenyament amb professors titella de l’escola privada al servei del que dicte el neoliberalisme i la Santa Seu? Bona tornada a l’escola
F. Xavier Miralles Martines